”One of the last great samurai who unyieldingly fights for ideals
and convictions. In our ’heavy industry’ there aren’t many like him.”
Ingmar Bergman
”En smärtsam och vacker film om vad som har hänt med den svenska folksjälen. En av decenniets och Stefan Jarls viktigaste filmer.”
Göran Du Rées – Film professor
Man har opererat bort det själsliga i vårt samhälle. Pengar har blivit en del av folksjälen. Två röster ur filmen, en reflektion över hur vår tids samhälle kommit att bli slav under penningens makt. Redan för två hundra år sedan ställde den vassa författarinnan Anna Maria Lenngren frågan om medborgaren kommit att förvandlats till någon ’vars själ ligger i plånboken’? I sina senaste filmer, från Godheten och framåt, har Stefan Jarl ställt sig frågan om vad för sorts samhälle vi lever i. Var det så här vi ville att vårt land skulle fungera och se ut? Inte minst under de senaste åren med pandemin, och krigen i Ukraina och Gaza har det demokratiska samhället kommit att bli allt tystare. Vart är vi på väg?
”När jag funderar över strukturerna i Stefan Jarls dokumentärer, senast ”Själen för fan!” Frågan är hur hans sätt att punktmarkera de samtidsfilosofer, som Andreas Cervenka, han inbjudit till filmens dialoger kan hållas inom en bärande och sammanhållande berättarform, utan att kännas splittrande och trevande efter en struktur.
Ett svar kan vara att betrakta scenerna på samma sätt som i Andrei Tarkovskys ”Stalker”. Andreis sökare tar sig fram genom att kasta en sten in i mörkret framför vandrarna. Om nedslaget skvätter väntar vatten.
Stefans film söker själen i samtiden. Han vänder sig till forskare och debattörer som rör sig ”utanför boxen”, från Sokrates och framåt. Även om de kan ta rytmen ur filmens flöde är de oavbrutet utmanande och öppnar luckor i tiden som du kanske anat men inte sett.
Eller vågat se. Sök upp filmen, den visas fortfarande. Fråga Folkets Bio som distribuerar.
Så görs filmerna didaktiska. Greppet återfinns i flera titlar, som ”Godheten”, eller ”Brevfilmen”, i ett samtal mellan filmare och betraktare. Det är en film att se om. Vi borde ha många fler visningar med åtföljande samtal kring frågorna som nu blir hängande i utgångssnacken.
Men vad letar Stefan efter i strukturerna? Solidaritet. Samarbete och sammanhang. En politisk och social berättelse som medborgarna kan samlas kring och i bästa fall enas om. För min del håller jag kulturen och media ansvariga för detta underskott i samhällslivet. Var finns de brännande diskussionerna (så vanliga i andra europeiska kulturer, som den franska eller den italienska) om alternativa och dynamiska sociala och politiska modeller som kan utmana det rådande, ruggigt statiska svenska samhället? Omvärlden skakas ju av förändringar i skred och skalv. Som vi hela tiden borde förhålla oss till och låta oss påverkas av.”
”Så jävla bra!”
Mats Sladö – Filmkritiker
”Väcker starka känslor.”
Fredrik Sahlin – Dagens Nyheter
Medverkande
Sandra Engelbrecht
Andreas Cervenka
Daniel Waldenström
Fabian Wennergren
John Lapidus
Lisa Bertilsson
Alf Lindblad
Manus och regi
Stefan Jarl
Foto
Joakim Jalin
Stefan Jarl
Patrik Olofsson
Göran Johansson
Klipp
Stefan Jarl
Joakim Jalin
Klippkonsult
Anette Lykke Lundberg
Musik
Ulf Dageby
Ljud och mix
Owe Svensson
Ljussättning
Ola Bäccman
Arkiv
Håkan Jarl
Mats Jarl
Johan Fredriksson
Bengt Nyman
Christian Mock
Expressen
Middle East Eye
Rörstrands Museum
Nils Fredrik Beerståhl/Västergötlands museum
Lars Sjölander/Designarkivet
Bertil Sandgren
Filmekonomi
Pia Janols
Distribution
Folkets Bio/Katrina Mathsson
Tack till
Ingemar Andersson
Betty Skawonius
Sara Broos
Martin Bolms
Anki Santesson
Tomas ”Trädplockaren”
Producerad av
Stefan Jarl AB
För fullständiga produktionsuppgifter se: Svensk Filmdatabas