”One of the last great samurai who unyieldingly fights for ideals
and convictions. In our ‘heavy industry’ there aren’t many like him.”

Ingmar Bergman

6. Picassopricipen

Att göra film handlar om att hitta den rätta bilden. Det låter enkelt men är svårt. Många gånger har Pelle Källberg och jag rest runt och jagat den rätta bilden. Utan att lyckas. Och då menar jag dagar, rent av veckor. 5,6 dagar utan en enda bild. Frusterande!

Jag hade läst att Picasso gjorde ett verk varje dag. I alla fall strävade han efter detta. Jag berättade det för Pelle en dag på våra oändliga bilresor kors och tvärs genom Sverige.

–Stanna här! ropade jag plötsligt. Klockan är 4 och vi har inte tagit en enda jävla bild!

Vi stannade på en motorväg utanför Göteborg. Det blåste och var höst, det började mörkna. Pelle tittade på mig.

-Vi tar en bild här.
-Här?
-Ja. Nu. På vår bil, som står just här där den står. Med blinkande varningsljus.

Pelle som var den lojalaste fotograf du kan hitta ställde upp filmkameran på sitt stativ. Inte det minsta tveksam inför min plötsliga ”order”.

Det började småregna. Men vi tog en bild. Den kom till användning i ”Naturens hämnd”. Sen den dagen försökte vi ta åtminstone en bild om dan.

-Pelle, dan är snart slut och vi har inte tagit en bild! Kom ihåg Picassoprincipen!

Många gånger har jag mitt i vintern hittat sommarbilder, som jag behövt, i detta vårt arkiv. Och mitt i sommaren vinterbilder –  som t.ex. till  en sekvens i ”Terrorister”,  då behövde jag några vinterbilder till en dikt skriven av en av demonstranterna.

Jag läser att den modige och engagerade författaren Emil Zola hade som motto:

”NULLA DIES SINE LINEA”.

Dvs. inte en dag utan en rad. Så stod det på hans anslagstavla. På min står det:

”NON UNU DIE SINE PICTURE”.

Inte en dag utan en bild.

Jag försöker hålla mig till det.